افتح قلبك .. مع الدكتورة هبة يسن

افتح قلبك .. مع الدكتورة هبة يسن

الإثنين، 25 أبريل 2011 
الدكتورة هبة يسن  تتلقى أسئلتك واستفساراتك الأسرية والعاطفية الدكتورة هبة يسن تتلقى أسئلتك واستفساراتك الأسرية والعاطفية

 
قالوا لى مش هاتتجوزى عشان أنت ست قوية!
فى إشاعة كبيرة بتقول إن الراجل بيهرب من الست القوية, وإنه ما يحبش يرتبط بست معروف أنها قوية الشخصية, وإنه أحيانا بيخاف يقرب منها حتى لو حبها... الكلام ده صحيح؟.

الحقيقة إن الكلام ده غير صحيح فى المطلق, لكنه يحمل بعضا من الصحة, يعنى الراجل ممكن يعجب بالمرأة قوية الشخصية, ويحبها, وممكن يسعى للارتباط بيها, لكنه ممكن يقلق بخصوص بعض الحاجات, زى:

1) ممكن يخاف إنها تكون مش محتاجة له, فالرجل يشعر بنفسه عندما يجد لنفسه دور مؤثر فى حياة المرأة, عشان كده لو حس إن الست دى قوية، بمعنى أنها فى استغناء عنه وعن خدماته, ممكن يخاف من الاقتراب منها.

2) لو حس إنها ممكن تكون أذكى منه, أو أفضل منه فى إدارة المواقف و الأزمات, ففى الحالة دى ممكن يقلق من أنه قد يبدو تابع لها فى المستقبل, لأنه هايضطر ينفذ كلامها لأنه صحيح فى أغلب الأحوال.


3) عندما تصله رسالة أنه لا وقت عندها من أجله, فقد تكون قوة شخصية المرأة أحيانا سببا لإسناد المزيد من المهام والعمل لها, وبالتالى تكون منشغلة أكثر من غيرها, مما يقلق الرجل من احتمال أن يكون هامشيا فى حياتها وفى تفكيرها.


4) فى حالة أن الست القوية فى منصب قيادى أو مركز مهم, تشكل تخوفا جديدا بالنسبة لبعض الرجال, فقد يخاف الرجل اعتيادها على أنها تأمر و تطاع, وأنه من الصعب أن تتحمل ما لا تحبه, كمان ممكن يقلق من استقلالها المادى فى حالة إن منصبها ده بيدر عليها دخل كبير.


5) الرجل ممكن يتصور فى بعض الأحيان أن كلمة ست (عملية) تعنى أنها غير عاطفية, أو بلا مشاعر, عشان كده ممكن يقلق من أنها قد لا تقدر حبه واهتمامه أو مشاعره تجاهها.


6) وأخيرا قد يقلق الرجل من قوة شخصية المرأة, لأنها غالبا ستكون سببا فى إعجاب الآخرين بها, وده ممكن يكون شئ مزعج بالنسبه للرجل الغيور بالذات.


ممكن نستخلص من كل ده إن قوة شخصية المرأة ليست عاملا منفرا على طول الخط, لكن نقدر نقول إنها مش هاتكون جاذبة غير لرجل على قدر كبير من الثقه بالنفس والنجاح وقوة الشخصية هو الآخر.


* مستشارة العلاقات الأسرية